donderdag 8 oktober 2015

Weg met de rekenstress



rekenstresss

hoe vind ik het quotient?
ik kan het niet verzinnen
met plussen of met minnen?
ik voel me een patiënt 

ik lijd aan rekenstress
een deelsom laat me beven
en tafels boven de zeven
wie helpt me aan een zesss


Leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn de afgelopen acht jaar flink aan het rekenen gezet. De Rekentoets met een hoofdletter kwam eraan; een dreigende afrekening voor iedere leerling die zwak in het vak rekenen is. De toets bleek ook nog eens heel talig te zijn, vol redactiesommen, dus vielen de resultaten tegen.

Al doende leert men geldt ook voor toetsmakers, dus de nieuwe versies van de Rekentoets zien we met vertrouwen tegemoet. Voor alle leerlingen komt zo in beeld hoe goed ze het rekenen onder de knie hebben.
Maar ik vind het onzinnig om hele groepen te laten zakken voor hun VMBO-examen als er geen 5 of hoger voor de Rekentoets gehaald wordt.

Haal de rekenstress eraf! Maak van de toets geen examenobstakel.
Laat docenten leerlingen gewoon praktische rekenvaardigheden leren:
* hoofdrekenen
* rekenen met tijd en geld
* cijferen
* werken op uitrekenpapier en in verhoudingstabellen
* metriek
* handig omgaan met rekenmachine
En laat ook wat ruimte voor rekenplezier...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten